Η άρση των περιοριστικών μέτρων και το άνοιγμα των σχολείων – του Παύλου Παπαθεοφάνους

Αν και υπάρχει απόφαση για αναστολή λειτουργίας όλων εκπαιδευτικών βαθμίδων καθώς και της προσχολικής αγωγής μέχρι τις 10 Μαΐου, τις τελευταίες μέρες στην ενημέρωση που γίνεται για την πορεία του Covid-19, κορονοϊού, τίθεται συνεχώς από τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους το ερώτημα «πότε θα ανοίξουν τα σχολεία και ποιος είναι ο σχεδιασμός για τις πανελλαδικές εξετάσεις»;

Η επιλογή του κατάλληλου χρόνου για το άνοιγμα των εκπαιδευτικών μονάδων θα γίνει σύμφωνα με τους ειδικούς αφού αξιολογηθούν:

  • η επιδημιολογική εικόνα τόσο στη Ελλάδα όσο και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, εικόνα που να δείχνει ότι η εξάπλωση της νόσου έχει μειωθεί σημαντικά και έχει σταθεροποιηθεί για παρατεταμένο χρονικό διάστημα,
  • η εμπειρία χωρών που προηγήθηκαν στο άνοιγμα των σχολείων,
  • η ετοιμότητα των εθνικών συστημάτων υγείας, για την αντιμετώπιση ενδεχόμενης αύξησης των λοιμώξεων μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων,
  • η δυνατότητα εφαρμογής βασικών κανόνων προφύλαξης και υγιεινής, όπως η τήρηση της ελάχιστης απόστασης μεταξύ των μαθητών, το συχνό πλύσιμο των χεριών και ο καλός καθαρισμός της τάξης,
  • οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής οικογένειας, καθώς η παραλαβή και η φύλαξη των μικρών μαθητών -νηπιαγωγείου και δημοτικού- έχει ανατεθεί από τους γονείς στους παππούδες και γιαγιάδες που λόγω της ηλικίας και μόνο ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.

Μια άλλη παράμετρος στην οποία δεν έχει γίνει καμία αναφορά, είναι η στάση  των γονιών όταν παρθεί η απόφαση για επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων.

Ας δούμε τις αποφάσεις των ευρωπαϊκών κρατών για την επαναλειτουργία των σχολείων.

Θα ξεκινήσω από τη Δανία, μια χώρα που προχώρησε στο σταδιακό άνοιγμα των σχολικών της μονάδων για παιδιά μέχρι 11 χρονών, από 15 Απριλίου, και αποτέλεσε αντικείμενο αναφοράς στις ενημερώσεις από τον κ. Τσιόδρα.

Αν και το διδακτικό προσωπικό στη Δανία έχει λάβει οδηγίες να φροντίζει για την τήρηση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης και των αποστάσεων ασφαλείας, μεγάλη μερίδα των γονιών όχι μόνο παραμένει δύσπιστη απέναντι στις διαβεβαιώσεις και τις προτροπές της κυβέρνησης, αλλά κρατούν τα παιδιά τους στο σπίτι. Ήδη στο Facebook έχουν κάνει την εμφάνισή τους πολλά γκρουπ θορυβημένων γονιών, που συζητούν και αυτοοργανώνονται. «Δεν θα στείλω τα παιδιά μου ό,τι και να γίνει», δηλώνει μητέρα που ίδρυσε μια ομάδα με τίτλο «Το παιδί μου δεν θα γίνει πειραματόζωο», με περίπου 40.000 followers. Νομίζω ότι πολλοί γονείς σκέφτονται «γιατί το μικρό παιδί μου να βγει έξω πρώτο», λέει η ίδια μητέρα που έχει δύο κόρες ηλικίας 5 και 9 ετών .

Η Νορβηγία ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε πρώτο στάδιο, στις 20 Απριλίου, στην επαναλειτουργία των παιδικών σταθμών και των νηπιαγωγείων και σε δεύτερο στάδιο, από 27 Απριλίου, των σχολείων για μαθητές από την πρώτη μέχρι την τετάρτη τάξη και θα ακολουθήσει το σταδιακό άνοιγμα και των υπόλοιπων εκπαιδευτικών βαθμίδων.

Η γειτονική τους Σουηδία, κόντρα στο ρεύμα της μαζικής καραντίνας και των αυστηρών περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας, αποφάσισε να μην επιβάλλει   lockdown και απαγόρευση κυκλοφορίας και κράτησε τα σχολεία ανοικτά, γιατί σύμφωνα με τους ειδικούς επιστήμονες τα παιδιά δεν φαίνεται να αποτελούν το κύριο μέσο μετάδοσης του ιού.

Η Γαλλία, η τέταρτη πλέον πληγείσα χώρα παγκοσμίως σε ό,τι αφορά τον αριθμό των νεκρών μετά τις ΗΠΑ, την Ιταλία και την Ισπανία, μελετάει την επανέναρξη των μαθημάτων από 11 Μαΐου. Η επαναλειτουργία των σχολείων θα γίνει ανά περιφέρεια και με περιορισμένο αριθμό μαθητών ανά τάξη.

Η Πορτογαλία αποφάσισε τα σχολεία να παραμένουν κλειστά για το υπόλοιπο ακαδημαϊκό έτος.

Οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν ανακοινώσει, προς το παρόν, τις σκέψεις και προθέσεις τους για το άνοιγμα των σχολείων.

Τι θα αποφασίσει η επιτροπή του ΕΟΔΥ και το αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας για την επαναλειτουργία των σχολείων στην Ελλάδα;

Η ελληνική κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά τις περιορισμένες αντοχές και δυνατότητες του δημόσιου συστήματος υγείας. Για το λόγο αυτό υιοθέτησε, μάλλον πρώτη στην Ευρώπη, τα αυστηρότερα περιοριστικά μέτρα για τον έλεγχο της εξάπλωσης της πανδημίας και είναι σίγουρο πως θα προχωρήσει με εξαιρετικά δειλά βήματα στην άρση των περιοριστικών μέτρων -καθώς το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό έχει ξεπεράσει τα όρια αντοχής του και είναι πολύ πιθανόν να μην μπορεί να σηκώσει το βάρος μιας αύξησης των κρουσμάτων- και στην επιστροφή στην κανονικότητα περιλαμβάνεται και το άνοιγμα των σχολικών μονάδων.

Η προϋπόθεση κλειδί για τον περιορισμό της διάδοσης του ιού και η αποφυγή μιας νέας εξάπλωσης, σύμφωνα με τους ειδικούς επιστήμονες, είναι η αυστηρή τήρηση της απόστασης των 2 μέτρων μεταξύ ατόμων που συνευρίσκονται στον ίδιο χώρο. Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε σχολική αίθουσα ο αριθμός των μαθητών δεν θα πρέπει να ξεπερνάει τους 8. Αν πάρουμε ως μέσο όρο μαθητών ανά τμήμα τους 22, για κάθε τμήμα θα απαιτηθεί τριπλάσιος αριθμός αιθουσών, αριθμός που δεν υπάρχει σε καμία σχολική μονάδα.

Ακόμη και η λειτουργία των σχολείων σε πρωινή και απογευματινή βάρδια, που ψιθυρίζεται από κύκλους, δεν θα έλυνε το πρόβλημα της έλλειψης αιθουσών. Τέτοιες βέβαια σκέψεις και να περνάνε από το μυαλό των αρμοδίων δεν μπορούν να ανακοινωθούν γιατί το πολιτικό κόστος θα είναι εξαιρετικά μεγάλο, αν σκεφτούμε ότι τα περιοριστικά μέτρα μπορεί να χρειαστεί να εφαρμοστούν και από Σεπτέμβριο Οκτώβριο και τέτοιες αποφάσεις θα θεωρηθούν προάγγελος νέων δεινών για την εκπαίδευση.

Τα μεγάλα κενά σε εκπαιδευτικούς, που έχουν δημιουργηθεί από την  ανυπαρξία διορισμών εκπαιδευτικών εδώ και μια δεκαετία λόγω μνημονιακών δεσμεύσεων, καλύπτονται κυρίως από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, οι οποίοι εγκαταλείπουν την κύρια κατοικία τους και εγκαθίστανται στον τόπο προσωρινού διορισμού τους. Είναι σίγουρο ότι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί όταν χρειαστεί να επιστρέψουν στον τόπο διορισμού τους δεν πρόκειται να βρουν, στην πλειοψηφία τους, ελεύθερο το σπίτι που νοίκιασαν αλλά ούτε θα τους δεχτούν αυτή τη φορά οι ντόπιοι με ανοικτές αγκάλες.

Τέλος, ένας σημαντικός αριθμός εκπαιδευτικών ανήκει στις λεγόμενες ευπαθείς ομάδες είτε λόγω σοβαρών πιστοποιημένων προβλημάτων υγείας είτε λόγω ηλικίας και σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις του εκπροσώπου του Υπουργείου Υγείας κ. Τσιόδρα τα περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας θα συνεχιστούν για αυτές τις κατηγορίες.

Αποτέλεσμα, να δημιουργηθούν πολλά κενά στα σχολεία, αν αποφασίσει η ηγεσία του υπουργείου το άνοιγμα των σχολείων, λόγω των τελευταίων δύο προβλημάτων, με μεγάλο πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, πιστεύω, ότι τα σχολεία θα παραμείνουν κλειστά και η έναρξη των μαθημάτων τη νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει την 1η Σεπτεμβρίου και όχι στις 11 του ίδιου μήνα όπως προβλέπεται.

Η μόνη τάξη που θα «λειτουργήσει» είναι η Γ΄ Λυκείου. Δεν είναι δυνατόν οι μαθητές μετά από μια διακοπή των μαθημάτων 100 και πλέον ημερών και με μεγάλη ψυχολογική επιβάρυνση που οφείλεται στην:

  • καθυστέρηση ανακοίνωσης της νέας ύλης των εξετάσεων,
  • αδυναμία του Υπουργείου να προσδιορίσει την ημερομηνία πραγματοποίησης των πανελλαδικών  εξετάσεων,
  • έλλειψη πραγματικής επαφής με τους συμμαθητές τους και τους καθηγητές τους,

να προσέλθουν σε μια τόσο καθοριστική εξέταση για το μέλλον τους, χωρίς μια γρήγορη επανάληψη και τις σχετικές οδηγίες για τη διαδικασία των εξετάσεων.

Παύλος Παπαθεοφάνους

Εκπαιδευτικός

Μοιραστείτε το: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *