Κανένα αναπτυξιακό όφελος από τα έργα υπογειοποίησης – Του Χάρη Χεϊζάνογλου

Το δικό του «ρεπορτάζ» δίνει ο Χάρης Χεϊζάνογλου, από τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 19/12/2019, όπου με τη διαδικασία του «υπερεπείγοντος» ψηφίστηκε από την δημοτική πλειοψηφία το σχέδιο κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, ενόψει έναρξης των έργων υπογειοποίησης πέριξ του γηπέδου:

Βρέθηκα σε αυτό το δημοτικό συμβούλιο, το παρακολούθησα σχεδόν ολόκληρο και η αλήθεια είναι ότι τα οπαδικά σάιτ μπορούν να επιχαίρουν όσο θέλουν αλλά αν μένεις εδώ δεν είναι για πανηγύρια.

Αρχικά έχουμε το παράδοξο ότι ήρθε μια κυκλοφοριακή μελέτη σε ένα Δημοτικό Συμβούλιο και δεν παρουσιάστηκε κανένας από τους μελετητές της να την υπερασπιστεί, να αναλύσει τη μεοδολογία, τις αρχές, τις αποφάσεις του, αλλά η μελέτη παρουσιάστηκε από τον ίδιο τον Δήμαρχο, λες και επρόκειτο για μελέτη του Δήμου. Αυτό ως μελετητής το θεωρώ απαράδεκτο και αντιδεοντολογικό από την πλευρά των ανθρώπων που υπογράφουν αυτή τη μελέτη και θέλουν να λέγονται επιστήμονες, μηχανικοί κλπ, κυρίως όμως το θεωρώ ανεύθυνο!

Ήρθε λοιπόν μια μελέτη για τη διαχείριση της κυκλοφορίας για το διάστημα των 14ων μηνών που βάσει του υπεραισιόδοξου χρονοδιαγράμματος θα διαρκέσουν τα έργα της υπογειοποίησης, χωρίς μετρικά δεδομένα, δηλαδή κυρίως χωρίς φόρτους κινήσεων, κάτι που βεβαίως δεν θα μπορούσε να έχει καθώς οι τελευταίες μετρήσεις φόρτων στην περιοχή πρέπει να έγιναν περίπου το 2010, αν έγιναν καν. Δεν ήρθε δηλαδή τελικά μια μελέτη αλλά μια «μελέτη», που οποιοσδήποτε καταλαβαίνει βλέπει ότι είναι απλά ένα ανέμπνευστο διάγραμμα ανακατεύθυνσης οδών, με προφανείς ελλείψεις ειδικότερα στο κομμάτι των στρατηγικών αποφάσεων που θα μπορούσαν να έχουν ληφθεί τουλάχιστον στο επίπεδο της ανάσχεσης της διαμπερούς κυκλοφορίας, πρόβλημα που προϋπάρχει του γηπέδου και το οποίο θα συνεχίσει να υπάρχει και θα ενταθεί.

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι αυτή η «μελέτη» καταφανώς ήρθε περισσότερο ως αποτέλεσμα μιας ανάγκης γραφειοκρατικής διεκπεραίωσης μιας υποχρέωσης και λιγότερο ως προϊόν μιας επιστημονικής επίλυσης, η αλήθεια είναι ότι δεν θα μπορούσε να είναι πολύ καλή καλύτερη. Το πλαίσιο είναι τέτοιο που όποια μελέτη και να ερχόταν θα ήταν το ίδιο κακή… Η πραγματικότητα είναι ότι έχουμε βάλει τον ελέφαντα στο σαλόνι και τώρα κουβεντιάζουμε αν για να περάσει από το μάτι της βελόνας πρέπει να τον ξυρίσουμε ή να τον λαδώσουμε. Αυτά είναι τα μεγέθη και πρακτικά δεν υπάρχει κανένας τρόπος, το πρόβλημα δεν είναι «δύσκολο», είναι δυσεπίλυτο και θα παραμείνει και μετά την περάτωση των έργων τα οποία όπως άκουσα σήμερα να λένε με θέρμη περισσότεροι από ένας Δημοτικοί Σύμβουλοι είναι «αναπτυξιακά».

Προφανώς βέβαια κανείς τους δεν γνωρίζει τί ακριβώς σημαίνει ο όρος «αναπτυξιακό», πώς στοιχειοθετείται, και ότι τελικά δεν στοιχειοθετείται…

Τα περί ανάπτυξης δεν είναι παρά απλά το αφήγημα που καλλιεργείται στο συλλογικό φαντασιακό ώστε να διαβούμε υπομονετικά την έρημο ελπίζοντας ότι στο τέρμα της θα μας αποκαλυφθεί η γη της επαγγελίας…

Η πραγματικότητα είναι ότι τίποτα τέτοιο δεν θα συμβεί, η πόλη σε πρώτη φάση θα ταλαιπωρηθεί απίστευτα για τουλάχιστον 14 μήνες για ένα έργο με μηδενικό κυκλοφοριακό impact το οποίο δεν αλλάζει ούτε τα πλάτη των οδών, ούτε τα προφανή bottlenecks, απλά παίρνει τον δρόμο και τον βάζει κάτω από το έδαφος. Και όταν τελειώσει και αυτό και ξεκινήσει η λειτουργία του γηπέδου η ταλαιπωρία θα μονιμοποιηθεί χωρίς κανέναν «αναπτυξιακό» όφελος για τους κατοίκους, και πιθανότατα με κόστος για την τοπική αγορά.

Είναι βέβαιο, και άμεσα συσχετιζόμενο με τα παραπάνω, ότι η αναπτυξιακή φούσκα στη Φιλαδέλφεια θα σκάσει, είτε γιατί θα κορεστεί κυκλοφοριακά (πράγμα που ήδη συμβαίνει), είτε γιατί θα καταστεί ασύμφορη οικονομικά και επενδυτικά, είτε γιατί θα βρεθεί μια νέα φούσκα. Η πόλη από τώρα πρέπει να πάει σε μια σοβαρή κατεύθυνση συνολικού πολεοδομικού σχεδιασμού, χωρίς αποσπασματικές κινήσεις, χωρίς παραγοντισμούς, εξυπνακισμούς, ευχολόγια, επιχειρηματικές και μικροπολιτικές σκοπιμότητες. Κυρίως όχι με στόχο κάποια γενική και αφηρημένη «ανάπτυξη», αλλά με στόχο να προστατεύσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων της και να σώσει ότι μπορεί από την κατάρρευση της τοπικής αγοράς που δεδομένα κάποια στιγμή θα έρθει…

Χάρης Χεϊζάνογλου

Αρχιτέκτων Μηχανικός

Μοιραστείτε το: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *