Μια πόλη άνω – κάτω. Οι επιπτώσεις από την υπογειοποίηση

Άρθρο της Δέσποινας Σπανούδη. Δημοσιεύτηκε στο φύλλο Νο3 του ΠΟΛΙΤΗ. Η σχεδιαζόμενη βύθιση ενός μικρού τμήματος των οδών Πατριάρχου Κωνσταντίνου – Φωκών – Χρ. Σμύρνης, είναι τυπικό δείγμα του τρόπου με τον οποίο ένα ιδιωτικό σχέδιο επιβάλλεται με τη βοήθεια της Πολιτείας κατά παράβαση όχι μόνο του δημόσιου οφέλους αλλά και της κοινής λογικής.

Τι προβλέπεται;

Το σχέδιο προβλέπει ότι ένα τμήμα μήκους μόλις 275 μ. που βρίσκεται στην πρόσοψη της υπό ανέγερση αρένας επαγγελματικού ποδοσφαίρου της ΑΕΚ, θα βυθιστεί. Σκοπός αυτής της βύθισης είναι:

Α. Η πρόσβαση των οχημάτων στον μικρό υπόγειο χώρο parking των 180 θέσεων που προορίζεται αποκλειστικά για τους VIP. Ας σημειωθεί ότι στο γήπεδο- αρένα των 30.000 θέσεων δεν προβλέπεται καμία θέση στάθμευσης για τους θεατές.

Β. Η πεζοδρόμηση του τμήματος των 275 μ. στο επίπεδο που βρίσκεται σήμερα ο δρόμος προκειμένου – θεωρητικά- να διευκολύνει την προσέλευση και την αποχώρηση των οπαδών.

Γ. Ένας ακόμη δρόμος, η Χρ. Σμύρνης, θα χάσει ένα τμήμα του, που θα μετατραπεί σε ράμπα εισόδου της αρένας, αφού πρώτα βυθιστεί κάτω από την υπογειοποιημένη Πατριάρχου Κων/νου για να αναδυθεί μέσα στο υπόγειο της.

Ωστόσο το έργο δεν περιορίζεται εκεί, αλλά προχωρά σε αλυσιδωτές παρεμβάσεις:

  • Κατάργηση της σύνδεσης με τις οδούς Χρ. Σμύρνης και Ιωνίας
  • Μετατροπή της κεντρικής Πλατείας (Πατριάρχου) της Ν. Φιλαδέλφειας σε κυκλικό κόμβο χωρίς σηματοδότες
  • Μετατροπή της διασταύρωσης Φωκών- Δεκελείας- Πίνδου – Τρυπιά σε κυκλοτερή κόμβο χωρίς σηματοδότες

Τι προβλήματα δημιουργεί το προτεινόμενο έργο;

  • Καταργείται η κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου η οποία εκπονήθηκε το 2011 και παραδόθηκε το 2013. Η μελέτη αφορούσε όλη τη Ν. Φιλαδέλφεια και είχε ενταχθεί προς χρηματοδότηση με 1 εκατ. ευρώ. Αυτή η χρηματοδότηση, όπως και το κόστος της ίδιας της μελέτης χάνεται για το Δήμο, μαζί με τα οφέλη των έργων.
  • Οι δύο κυκλικοί κόμβοι είναι μέρος μιας εναλλακτικής που είχε εξετασθεί και απορριφθεί από την κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου, δεδομένου ότι δημιουργούν θέματα οδικής ασφάλειας και σοβαρά εμπόδια στην κίνηση των πεζών και στις άλλες χρήσεις (αναψυχής κλπ) που υπάρχουν στο κέντρο της πόλης. Οι πεζοί θα αναγκάζονται να κυκλοφορούν γύρω από τους κόμβους κάνοντας μεγαλύτερες διαδρομές, ενώ η έλλειψη σηματοδοτών έχει ως αποτέλεσμα την μετατροπή της Δεκελείας σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας.
  • Οι ράμπες βύθισης δημιουργούν αδιαπέραστο αστικό φραγμό σε μήκος μεγαλύτερο από το τμήμα που πεζοδρομείται.
  • Η κατάργηση των συνδέσεων και οι κυκλοφοριακές αλλαγές που σχεδιάζονται, θα επιφέρουν μόνιμη και σοβαρή καθημερινή επιβάρυνση στην ήδη κορεσμένη Λ. Δεκελείας.
  • Όπως φαίνεται στο σχέδιο, το υπογειοποιημένο τμήμα σταματά πριν από τον πεζόδρομο της Καππαδοκίας όπου θα υπάρχουν πολλές θύρες του γηπέδου και απ’ όπου θα γίνεται η προσέλευση και η αποχώρηση χιλιάδων θεατών. Συνεπώς τις ώρες τέλεσης των αγώνων η κυκλοφορία θα διακόπτεται εκ των πραγμάτων και πολλά οχήματα θα εγκλωβίζονται στο υπογειοποιημένο τμήμα.
  • Θα προκληθεί μεγάλη όχληση την περίοδο της κατασκευής που μπορεί να φτάσει και τα δύο χρόνια: θα υπάρχει κυκλοφοριακό χάος αφού δεν έχει προβλεφθεί πως θα κινούνται τα οχήματα ενώ θα υπάρχει όχληση λόγω σκόνης, θορύβου κλπ.
  • Θα προκληθεί σοβαρή αλλοίωση της όψης και της φυσιογνωμίας του παραδοσιακού οικισμού, σοβαρές επιπτώσεις στο Ρέμα Γιαμπουρλά, αύξηση θορύβου, επιπτώσεις στις χρήσεις γης.

Ποιος το σχεδίασε;

  • Το έργο σχεδιάστηκε από μια ιδιωτική εταιρεία με την επωνυμία ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε. η οποία έχει αναλάβει να κατασκευάσει και να διαχειρίζεται την αρένα επαγγελματικού ποδοσφαίρου. Η προμελέτη του έργου έγινε το 2014, όταν δηλαδή η κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου ήταν ήδη ολοκληρωμένη. Αντί να λάβει υπόψη την εγκεκριμένη μελέτη, η ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε. προτίμησε να επιλέξει ένα μέρος από μια εναλλακτική που είχε απορριφθεί και να την προσαρμόσει επάνω στο έργο της υπογειοποίησης που σχεδίασε για τους δημόσιους δρόμους της πόλης, σύμφωνα με τις δικές της προτεραιότητες και επιλογές.
  • Στη συνέχεια, η ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε. δώρισε (!) την προμελέτη και την Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων στην Περιφέρεια Αττικής, για να υλοποιήσει το έργο.
  • Ποιος το υλοποιεί και ποιος πληρώνει;
  • Το έργο έχει αναλάβει να υλοποιήσει η Περιφέρεια Αττικής, με δημόσια χρηματοδότηση άνω των 15 εκατ. παρότι είχε αναλάβει την υποχρέωση να χρηματοδοτήσει την υλοποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης για όλη τη Ν. Φιλαδέλφεια με 1 εκατ. Το τελικό κόστος του έργου μπορεί να είναι αρκετά μεγαλύτερο δεδομένου ότι στην προμελέτη ο προϋπολογισμός είναι κατ’ εκτίμηση.

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται;

Το έργο βρίσκεται στο στάδιο περιβαλλοντικής αδειοδότησης, στο στάδιο δηλαδή που λαμβάνει χώρα η ενημέρωση των πολιτών, η δημόσια διαβούλευση και οι γνωμοδοτήσεις του Δημοτικού και του Περιφερειακού Συμβουλίου.

Ωστόσο αυτή η διαδικασία έχει ήδη υπονομευτεί στο βαθμό που:

  • Το Υπουργείο Περιβάλλοντος προχώρησε σε έκδοση της άδειας δόμησης της αρένας ποδοσφαίρου της ΑΕΚ που σημειώνει ότι η είσοδος στον υπόγειο χώρο θα γίνει από το σχεδιαζόμενο έργο (!) το οποίο μέχρι σήμερα δεν είναι εγκεκριμένο από κανένα.
  • Η Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου παρότι έχει κατατεθεί από το 2014 στην Περιφέρεια, δημοσιοποιήθηκε με περίοδο διαβούλευσης τον Αύγουστο όπως ακριβώς έγινε με την αντίστοιχη του γηπέδου, πριν από δύο χρόνια
  • Ο φορέας υλοποίησης του έργου δηλαδή η Περιφέρεια Αττικής, είχε δεσμευτεί ότι θα αναλάβει σχέδιο ευρείας διαβούλευσης ώστε να «διασφαλιστεί αξιόπιστα η παρέμβαση της Περιφέρειας Αττικής στην περιοχή προς όφελος του Δήμου, των δημοτών αλλά και του κοινωνικού συνόλου»[1]. Αντί γιαυτό επέλεξαν την περίοδο του Αυγούστου ως προθεσμία για την υποβολή απόψεων και μέχρι σήμερα δεν προχώρησαν σε καμία ενέργεια διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία.

Ο Δήμος Ν. Φιλαδέλφειας –Ν. Χαλκηδόνας επιχείρησε να καλύψει αυτό το κενό :

  • Παρέλαβε την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, την ανάρτησε στην ιστοσελίδα του Δήμου και κυκλοφόρησε δελτίο τύπου
  • Τύπωσε και διένειμε ενημερωτικό φυλλάδιο για το έργο στην πόλη
  • Οργάνωσε ανοιχτή παρουσίαση και συζήτηση στην Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης
  • Οργάνωσε την γνωμοδότηση των δύο τοπικών συμβουλίων Ν. Φιλαδέλφειας και Ν. Χαλκηδόνας και της Δημοτικής Επιτροπής Ποιότητας Ζωής

Ποια είναι η θέση του Δήμου

Το Δημοτικό Συμβούλιο γνωμοδότησε αρνητικά στο έργο, χωρίς να καταγραφεί ούτε μια θετική ψήφος. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου, κλήθηκε η Περιφέρεια Αττικής και παραβρέθηκαν η αρμόδια αντιπεριφερειάρχης Δημοσίων Έργων κ. Α.Σαπουνά και ο εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας κ. Παπαχρυσοβέργης, οι οποίοι αρνήθηκαν να τοποθετηθούν επί της σκοπιμότητας του έργου.

Στην γνωμοδότηση επισημάνθηκαν τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν και προτάθηκε :

α. Να εφαρμοστεί η κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου

β. Να εξετασθούν εναλλακτικές λύσεις που αναφέρθηκαν και που θα απαντούν :

– στην ασφαλή και απρόσκοπτη πρόσβαση και αποχώρηση των θεατών,

– στην είσοδο και έξοδο των VIP στο υπόγειο parking

με πολύ μικρότερο κόστος, χωρίς να κάνουν άνω –κάτω το κέντρο της πόλης και χωρίς να επιβαρύνουν την καθημερινότητα και τη λειτουργία της.

Τι ισχυρίζεται η ΔΙΚΕΦΑΛΟΣ Α.Ε.

Σε αντίθεση με τον φορέα υλοποίησης του έργου, δηλαδή την Περιφέρεια, η ενδιαφερόμενη εταιρεία επιχείρησε με τη σειρά της να απαντήσει στην γνωμοδότηση του Δήμου. Έτσι κυκλοφόρησαν ενημερωτικό φυλλάδιο και οργάνωσαν μια εκδήλωση ενημέρωσης (κατόπιν της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου στο οποίο δεν προσήλθαν να καταθέσουν απόψεις ), στο Πνευματικό Κέντρο που της παραχώρησε ο Δήμος για το σκοπό αυτό. Στην ενημέρωση, επιβεβαίωσαν στην πραγματικότητα την κριτική του Δήμου αφού:

  • Δέχτηκαν ότι δεν εναρμονίζονται με την κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου όπως ανακριβώς ισχυρίζεται η Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων
  • Ανέφεραν ότι οι δύο κυκλικοί κόμβοι μπορεί και να επανεξετασθούν
  • Ανέφεραν ότι μπορούν και να μπουν σηματοδότες στους κόμβους (αλλά δεν ανέφεραν ότι η τοποθέτηση σηματοδοτών ακυρώνει την συνεχή κυκλοφοριακή ροή που είναι ο σκοπός για τον οποίο γίνονται οι κόμβοι)
  • Παραδέχτηκαν την μετατροπή της Χρ.Σμύρνης σε ράμπα εισόδου των VIP
  • Επιβεβαίωσαν το μακρύ χρονικό διάστημα κατασκευής του έργου σε αντίθεση με τους λίγους μήνες που αναγράφει η ΜΠΕ
  • Ισχυρίστηκαν χωρίς να δώσουν στοιχεία ότι έχουν σχεδιάσει πως θα γίνεται η εκτροπή των οχημάτων κατά την περίοδο κατασκευής σε αντίθεση με την ΜΠΕ που λέει ότι θα γίνεται «τυχαία διάχυση» των οχημάτων
  • Εναπόθεσαν στην τροχαία την λήψη μέτρων για να μην εγκλωβίζονται οχήματα στο υπογειοποιημένο τμήμα κατά τη διάρκεια των αγώνων. Στην πραγματικότητα αυτή και μόνο η τοποθέτηση αρκεί ως αποδοχή ότι το έργο είναι άσκοπο. Αν έτσι κι αλλιώς η τροχαία θα πρέπει να εκτρέπει την κυκλοφορία τις ώρες των αγώνων, τότε ποιος ο λόγος να υπογειοποιηθεί ο δρόμος;

Συμπερασματικά:

Η υπογειοποίηση είναι ένα πανάκριβο δημόσιο έργο χωρίς θετική επίπτωση ούτε καν κατά τη διάρκεια τέλεσης αγώνων, ενώ θα επιφέρει μόνιμες καθημερινές αρνητικές επιπτώσεις.

Εξίσου σοβαρό είναι το δημοκρατικό έλλειμμα: το δημοτικό και το περιφερειακό συμβούλιο κλήθηκαν κατόπιν εορτής να συζητήσουν για ένα δημόσιο έργο που επί της ουσίας προσαρμόζει μια πόλη στις απαιτήσεις μιας εταιρείας. Οι κάτοικοι, οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες της περιοχής είχαν περιορισμένη δυνατότητα να ενημερωθούν και να παρέμβουν παρότι είναι αυτοί που θα υποστούν τις συνέπειες εάν το έργο τελικά υλοποιηθεί.

Υπάρχει εναλλακτική λύση και προτάθηκε στη γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου. Έστω και τώρα, οφείλουν η Περιφέρεια και η Πολιτεία να την εξετάσουν.

 

[1] Απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου 24/2016 με την οποία γνωμοδότησε θετικά για το γήπεδο της ΑΕΚ. Κατά σύμπτωση, η περίοδος του Αυγούστου είχε επιλεγεί και για την υποχρεωτική από το νόμο περίοδο διαβούλευσης για τη Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του γηπέδου,

Μοιραστείτε το: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Print this page
Print

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *